Japon

Enkele tips om de Shinkansen te gebruiken

Japan, één van de voorlopers van de hogesnelheidstrein, kan trots zijn op zijn Shinkansen-netwerk, die het land doorkruist van Aomori naar Kagoshima en zo de belangrijkste steden in enkele uren met elkaar verbindt.

DE shinkansen

Elk van de Shinkansen-treinen heeft een eigen naam die u helpt te bepalen waar welke trein rijdt. Enkele tips om de organisatie van het netwerk en de naam van elke hogesnelheidstrein beter te begrijpen.

DE TWEE GROTE HOOFDLIJNEN VAN DE SHINKANSEN

kaart shinkansen
Allereerst moet men weten dat het Shinkansen-netwerk in twee sectoren kan worden ingedeeld: de sector die van Tokyo naar Kagoshima (Kyushu) loopt, ingedeeld in drie grote lijnen, de Tokaido-lijn, de Sanyo-lijn en de Kyushu Shinkansen-lijn.

Eveneens vanaf Tokyo rijdt de Shinkansen naar het noorden langs de Tokyo-Aomori-lijn, met vertakkingen die gaan tot Nagano, Niigata, Shinjo en Akita.

DE VERSCHILLENDE TREINEN OP ELKE LIJN

Type Shinkansen
Op elke Shinkansen-lijn zijn er expresstreinen, semi-expresstreinen en lokale treinen en elk van hen heeft een verschillende naam. Bijvoorbeeld, op de lijn Tokaido Shinkansen, die Tokyo met Osaka verbindt, kan men de Nozomi nemen (deze stopt in Shinagawa, Shin-Yokohama, Nagoya, Kyoto en tenslotte in Shin-Osaka), de Hikari (deze heeft 1 tot 4 haltes meer dan de Nozomi), ofwel de Kodama (de meest langzame die in alle stations stopt).

We bekijken het reisschema van de Tohoku Shinkansen-lijn die tot Aomori gaat.
De Hayabusa vertrekt van Tokyo en stopt alleen in de stations van Omiya, Sendai, Morioka, Hachinohe (bepaalde treinen), en Shin-Aomori.
De Hayate, de tweede snelste, heeft 1 tot 4 haltes meer dan de Hayabusa. Hierna komt de meest langzame Yamabiko die stopt in Morioka en tenslotte de Nasuno met een nog korter traject dat eindigt in Koriyama.

BETEKENIS VAN DE SHINKANSEN-NAMEN

Hayabusa (slechtvalk)
Wat is de betekenis van deze namen en helpen deze ons echt om onze bestemming en de snelheid van de trein te kennen? Ja en nee. Ja, als we het hebben over de snelheid. Het is duidelijk dat de Hayabusa (slechtvalk), of de Hayate (rukwind) sneller zijn dan de Yamabiko (berggeest).

Ja, als we het hebben over het culturele element dat betrekking heeft op het gebied dat de trein doorkruist. Bijvoorbeeld, de Komachi, die Akita aandoet, dankt zijn naam aan een dichteres die hier geleefd heeft.

Het is belangrijk te weten dat het totale ticketbedrag van de Shinkansen uit twee elementen bestaat; een basistarief dat door de bestemming wordt bepaald en de extra "express“ onkosten die afhangen van de snelheid van de Shinkansen.

VOOR DE JAPAN RAIL PASS HOUDERS

Japan Rail Pass
Ook de houders van de Japan Rail Pass kunnen gebruik maken van de Shinkansen, met uitzondering van de Nozomi en de Mizuho die de snelste exprestreinen zijn van de Tokaidolijn, de Sanyolijn en de Kyushu-Shinkansenlijn waarvoor u het volle tarief moet betalen.

Alle lijnen zijn zeer opmerkelijk, maar de Tokaidolijn die Tokyo en Kyoto verbindt - de nieuwe en de oude hoofdstad van Japan - is de meest gebruikte lijn door de Japan Rail Pass houders.
Japan Rail Pass Van $ 255
Kansai Pass Van $ 20
Kyushu Pass Van $ 134
Shikoku Pass Van $ 66
West Pass Van $ 170
Hokkaido Pass Van $ 147
Central Pass Van $ 125
East Pass Van $ 232

UITBREIDING VAN DE SHINKANSEN TOHOKU

Shinkansen Tohoku japan-rail-pass.nl
Sinds 4 december 2010 is het 'Tohoku Shinkansen' spoor met 80 km uitgebreid, tot in Shin-Aomori, net buiten het stadscentrum van Aomori.

Dankzij deze uitbreiding is de gemiddelde reistijd vanuit Tokyo 15 tot 20 minuten korter voor de volgende bestemmingen:
  • Aomori (traject van 4 uur)
  • Hakodate (traject van 6 uur)
  • Sapporo (traject van 9 uur en 45 minuten)

INVOERING GRAN CLASS

Gran Class japan-rail-pass.nl
In maart 2011 werd de nieuwe Shinkansen
"E5系 Hayabusa" genaamd, tussen Tokyo en Shin-Aomori ingevoerd.

Dit laatste nieuwe station is reeds in gebruik sinds begin 2011 voor de uitbreiding van de Tohuku Shinkansen.

Je kunt nog steeds kiezen voor vrije zitplaatsen (geen reservering - jiyuseki) als voor gereserveerde zitplaatsen (gereserveerd -shiteiseki) normale klasse en 'green' plus de nieuwe klasse 'Gran Class - グランクラス' waarvan dit de eerste afbeelding is.

Door op deze website te blijven browsen, aanvaardt u het gebruik van cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren, om u aan uw voorkeuren aangepaste inhoud voor te stellen en om bezoeksstatistieken op te stellen. Door deze website te blijven gebruiken, aanvaardt u ons gebruik van cookies. Voor meer informatie en om uw cookie-voorkeuren in te stellen.