Japon

Hoe kan ik me in Tokyo verplaatsen?

Tokyo, met zijn 13 miljoen inwoners, is één van de meest bevolkte hoofdsteden ter wereld en strekt zich uit over 90 km oost-west en 25 km noord-zuid.

tokio

Om toch verplaatsing binnen de gigantische stad mogelijk te maken, heeft de stad een praktisch en dicht, maar eveneens ingewikkeld vervoersysteem ontwikkeld.

Hier vindt u tips over de verschillende vervoermiddelen die u kunt gebruiken en hun doeltreffendheid om u in de hoofdstad van Japan te verplaatsen.

TE VOET

Tokyo te voet
In Tokyo zijn de afstanden altijd groter dan men denkt. Ook al lijkt het op de kaart dat de stations dicht bij elkaar liggen, toch moet u zo'n 20 tot 30 minuten wandelen om van Shibuya naar Harajuku te wandelen en meer dan 2 uur om van Shibuya naar Ginza te komen.

Bovendien is Tokyo niet echt gemaakt voor voetgangers, de drukke verkeersassen zijn niet aangenaam om er te wandelen, en in de zijstraten zult u zich snel verloren voelen.

Bepaalde wijken zoals Aoyama of Yanaka zijn wel aangenaam om door te wandelen, en grote wijken zoals Ginza en Akihabara zijn op zondagen verkeersvrij.

MET DE FIETS

Tokyo met de fiets
De fiets is een ecologisch en flexibel vervoermiddel. Het is sneller dan wandelen, en vele jongeren in Tokyo verplaatsen zich met de fiets. Maar let op met de verkeersregels. Volgens de wet moeten de fietsers op straat fietsen, maar door de afwezigheid van fietspaden is dit vaak gevaarlijk. En op de nauwe stoepen moet men opletten dat men geen voetgangers omver rijdt.

Een ander nadeel is dat Tokyo geen vlakke stad is. Bereidt u voor op enkele steile hellingen, zeker in het westen van de stad. Verschillende winkels hebben een daghuursysteem of organiseren stadsbezoeken per fiets (Tokyo Great Cycling Tour). U kunt eveneens fietsen lenen bij Muji van Yurakucho voor een uitstapje naar Ginza of Marunouchi op een Muji fiets.

MET DE TAXI

Tokyo met de taxi
In tegenstelling tot vele Aziatische steden, is de taxi in Tokyo een fijn vervoermiddel, maar wel duur. De eerste 2 km kost 730 yen, vervolgens verhoogt het tarief met 90 yen per 280 m, en kunt u al snel de 2.000 yen overschrijden. Let op, het nachttarief begint na 23.00 uur.

De taxi's zijn zeer talrijk en u zult geen probleem hebben om er één te vinden. Het maximum aantal passagiers is 4. Niet alle taxi's aanvaarden credit cards.

Gezien de complexiteit van de straten, zijn ze allemaal voorzien van een GPS. Het merendeel van de chauffeurs spreekt geen Engels. Het is dus een goed idee om het adres van uw bestemming op te schrijven. Om een taxi in het Engels te reserveren, bel naar Nihon Kotsu.

Opgelet: gelieve de deuren van de taxi niet te openen of te sluiten. Deze zijn automatisch.

MET DE BUS

Tokyo met de bus
Hoewel deze weinig gebruikt wordt, is de bus vaak een praktisch alternatief voor de trein. Maar het is moeilijk om zich te oriënteren en om te weten welke bus u moet nemen. Als de aanwijzingen u  onduidelijk zijn, vraag dan raad aan de buschauffeur. Deze zijn meestal zeer dienstvaardig en goed ingelicht. Het kaartje moet u aan boord betalen en bedraagt 210 yen. De voornaamste busmaatschappij is Toei (Tokyo Metropolitan) die wordt aangevuld door private busmaatschappijen zoals bijv. Odakyu of Keio.

De Toei-maatschappij beschikt eveneens over toeristenbussen "Tokyo Shitamachi Bus" waarmee u de oude stad kunt bezoeken.

MET DE TREIN

Tokyo met de trein
We blijven herhalen dat het spoorwegnetwerk de meest efficiënte manier is om zich in Tokyo te verplaatsen. De treinen zijn frequent, stipt en zijn de snelste en meest zekere manier om van de ene naar de andere kant te reizen.

De treinen van Tokyo zijn ingedeeld in JR lijnen en in private lijnen. De JR Yamanote-ringlijn vormt een cirkel rond het centrum van Tokyo en doet de grootste stations aan. Vanuit deze stations vertrekken verschillende private lijnen naar de buitensteden. Als u een Japan Rail Pass hebt, kunt u de volgende lijnen gratis gebruiken: de Yamanote-ringlijn, de Chuo-Sobu die Tokyo oost-west doorkruist, de Tokyo Monorail die langs de baai en tot aan de luchthaven van Haneda gaat, alsook de andere JR-lijnen die naar de voorsteden gaan.

MET DE METRO

Tokyo met de metro
De metro van Tokyo is goed ontworpen: héél schoon en de reizigers hoeven nooit lang op het perron te wachten. De twee metrobedrijven, Tokyo Metro en de Toei-lijnen, werken met verschillende tarieven. De metro reist door de binnenkant van de Yamanote-ringlijn, maar strekt zich eveneens uit naar buiten toe en heeft rechtstreekse connecties met de private treinlijnen voor meer gemak en om de grote stations van Yamanote te ontlasten.

Voor de trein en voor de metro geldt hetzelfde, let op de spitsuren, zowel in de ochtend als in de avond, waarin de treinen snel veranderen in sardineblikken.

ANDERE ORIGINELE VERVOERMIDDELEN

Tokyo ANDERE ORIGINELE VERVOERMIDDELEN
In bepaalde stadsdelen kunt u eveneens rickshaws of "jinrikisha" vinden. Natuurlijk zijn deze meer toeristische attracties dan echte vervoermiddelen, om de oude Edo-tijd te herdenken. De bekendste wijk voor Jinrikisha is Asakusa (zie Ebisuya, Jidaiya, Tokyo Rickshaw), maar het is eveneens mogelijk om een rondrit te maken in de Yanaka-wijk met Otowaya. Het is ook mogelijk om van de ene naar de andere plaats te reizen met kleine cruise-boten of met de "Suijo Bus". Deze neemt u mee van Asakusa naar Odaiba, op de Sumida-rivier, rond Shinagawa of Tokyo Big Sight.

Kaarten EN KORTINGEN

prepaid card Suica
Als u een Japan Rail Pass hebt, kunt u een belangrijk deel van de wijken bereiken met de Yamanote-lijn en de Chuo-Sobu-lijn.

De SUICA en PASMO prepaid card geven u geen korting, maar vergemakkelijken wel het kopen van kaarten om zich mee te verplaatsen. Zij kunnen gekocht worden in de ticketautomaten of in de verkooppunten voor 500 yen die u terugbetaald krijgt plus het bedrag waarmee u de kaart oplaadt.

De dagpas Tokyo Free Kippu (1590 yen) laat u de JR lijnen én metro lijnen nemen. De Toei and Tokyo Metro One-Day Economy Pass (1000 yen) is alleen geldig op metrotrajecten (dit is een nuttige aanvulling van de JR Pass), en de Tokyo Metro Open Ticket (710 yen voor één dag; 980 yen voor twee dagen) alleen voor de Tokyo Metrolijnen.

ENKELE ERVARINGEN

ENKELE ERVARINGEN
Enkele ervaringen met het openbaar vervoer die typisch zijn voor Tokyo:

Meng je in de menigte op het Shinjuku -station. Met haar 3,64 miljoen passagiers per dag, is zij het eerste station van de wereld qua gebruikers. Dit station is een echte stad op zich met restaurants, handelsgalerijen en meerdere warenhuizen die zich erboven bevinden.

Daal de talrijke roltrappen af naar de diepe Oedo-lijn. Deze lijn uit 2000 verbindt Shinjuku, Roppongi, Tsukiji en Ryogoku en bevindt zich op sommige punten op meer dan 48 meter onder de grond.

Rijd de volledige Yamanote-ringlijn om de verschillende wijken met hun eigen atmosferen en gevarieerde bevolkingen te zien voorbijgaan. Het duurt in totaal net een uur om de 34,5 km af te leggen.

Neem de Yurikamome die de Rainbow Brug overgaat en rijd rond het kunstmatige Odaiba-eiland.
Door op deze website te blijven browsen, aanvaardt u het gebruik van cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren, om u aan uw voorkeuren aangepaste inhoud voor te stellen en om bezoeksstatistieken op te stellen. Door deze website te blijven gebruiken, aanvaardt u ons gebruik van cookies. Voor meer informatie en om uw cookie-voorkeuren in te stellen.